درمان دیسک گردن بدون نیاز به عمل جراحی می تواند به بسیاری از مشکلات روزمره شما پایان دهد. ناحیه ستون فقران در گردن شامل هفت استخوان (مهره های ‏C۱ -C۷‎‏) می شوند که مانند مهره های کمر این مهره ها نیز توسط صفحاتی به نام دیسک از یکدیگر جدا شده اند.

وظیفه دیسک ها این است تا اجازه دهند مهره ها با راحتی حرکت کنند. اگر لایه خارجی که دیسک آن را احاطه کرده دچار پارگی شود ، مرکز ژله ای آن از طریق شکاف خارج شده و فتق دیسک به وجود خواهد آمد. بسیاری از عوامل مانند افزایش سن، دیسک های موجود در ستون فقرات می توانند انعطاف پذیری و کشش خود را از دست دهند. رباط هایی که اطراف دیسک ها هستند شکننده اند و به آسانی دچار پارگی می شوند.

دستکاری ستون فقرات گردنی یا ناحیه گردن تکنیک رایجی است که توسط پزشکان کایروپراکتیک برای بسیاری از بیمارانی که از درد گردن، قسمت فوقانی کمر و شانه/بازو و همچنین سردرد شکایت دارند استفاده می‌شود. مشابه درمان بسیاری از شرایطی که کمر را تحت تاثیر قرار می دهند، کایروپراکتیک به عنوان اولین خط درمان برای طیف وسیعی از شرایط ستون فقرات گردن در نظر گرفته می شود.

درمان دیسک گردن

چه رفتاری باعث تشدید دیسک گردن می شود؟

درمان دیسک گردن

با بالا رفتن سن افراد، دیسک‌ها محتوای مایع درون خود را از دست می‌دهند در این شرایط می‌توانند در حالی که بین مهره‌ها قرار دارند، کوتاه‌تر، کم انعطاف‌تر و از کار افتاده‌تر شوند. وقتی یک دیسک آسیب می‌بیند، لایه بیرونی ممکن است پاره شود در واقع فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که لایه بیرونی پاره شود و محتویات درونی دیسک از آن خارج شود.

اگر نشت محتویات درونی دیسک به کانال نخاعی گسترش یابد، موجب ایجاد فشاری روی اعصاب نخاعی می‌گردد. هنگامی که محتوای درونی در تماس با اعصاب نخاعی قرار می‌گیرد، با بروز واکنش‌های الکتروشیمیایی، اعصاب نخاعی تحریک و متورم شده که موجب درد و در شرایط وخیم‌تر از کارافتادگی سیستم عصب عضله‌ای و دیگر اعضای بدن می‌گردد.

فتق دیسک گردن بیشتر در میان افراد میانسال و مسن رایج است.

از موارد زیر نیز میتوان به عنوان دیگر عواملی که میتوانند به روند بیرون‌زدگی دیسک گردن کمک کنند نام برد:

• اضافه وزن
  • استعمال دخانیات
  • موقعیت‌های بدنی نامناسب هنگام بلند شدن
  • انجام فعالیت‌های شدید مکرر

علاوه بر این، بیرون‌زدگی ‌دیسک می‌تواند به خاطر فشار ناگهانی، حتی کوچک، بروز یابد. این وضعیت می‌تواند در اثر ضربات حین درگیری فیزیکی، سوانح رانندگی یا آسیب های مربوط به ورزش مانند فوتبال یا موج سواری رخ دهد.

علائم و نشانه ها برای درمان دیسک گردن علائم و نشانه ها برای درمان دیسک گردن

درمان دیسک گردن

C4-C5 (ریشه ی عصبی C5): می تواند باعث ضعف در عضله ی دلتایی سر شانه شود. معمولا بی حسی یا خارش و سوزش ایجاد نمی کند ولی می تواند باعث درد شانه و گردن درد   شود.

C5-C6 (ریشه ی عصبی C6): می تواند باعث ضعف ماهیچه های دو سر (عضلات جلویی بازو) و ماهیچه های باز کننده ی مچ شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت انگشت شست دست منتشر شوند. این یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع فتق دیسک گردن است.

pngwing.com (22)
pngwing.com (25)

C6-C7 (ریشه ی عصبی C7): می تواند باعث ضعف عضلات سه سر بازو (عضلات پشت بازو) و عضلات باز کننده ی انگشتان شود. بی حسی ، خارش و سوزش همراه با درد ممکن است به سمت عضلات سه سر و انگشت میانی منتشر شوند. این مرحله نیز یکی از شایع ترین مراحل برای وقوع بیرون زدگی دیسک گردن می باشد.

C7-T1 (ریشه ی عصبی C8): می تواند باعث ضعف در گرفتن اشیا با دست شود. همچنین بی حسی ، خارش و درد ممکن است از طریق بازو به سمت انگشت کوچک دست منتشر شوند.

pngwing.com (26)
روش های درمانی کایروپراکتیک برای دیسک گردن

قبل از اینکه به شیوه های درمانی کایروپراکتیک بپردازیم باید بدانید که کایروپراکتیک چیست؟

کایروپراکتیک نوعی از طب جایگزین است که با تشخیص، درمان و پیشگیری از اختلالات مکانیکی سیستم اسکلتی عضلانی، به ویژه ستون فقرات مرتبط است.  بسیاری از متخصصان کایروپراکتیک، به ویژه کسانی که در تاریخ اولیه این رشته بودند، پیشنهاد کرده اند که اختلالات مکانیکی مفاصل، به ویژه ستون فقرات، بر سلامت عمومی تأثیر می گذارد و دستکاری منظم ستون فقرات (تنظیم ستون فقرات) سلامت عمومی را بهبود می بخشد. تکنیک اصلی درمان کایروپراکتیک شامل درمان دستی، به ویژه دستکاری ستون فقرات، سایر مفاصل و بافت های نرم است، اما ممکن است شامل تمرینات ورزشی و مشاوره سلامت و سبک زندگی نیز باشد.

اکثر کسانی که به دنبال مراقبت های کایروپراکتیک هستند این کار را برای کمردرد انجام می دهند.درمان کمردرد و گردن درد از تخصص های کایروپراکتیک در نظر گرفته می شود، اما بسیاری از متخصصان کایروپراکتیک بیماری هایی غیر از مشکلات اسکلتی عضلانی را نیز درمان می کنند.

بسیاری از افراد این پرسش را دارند که یک متخصص کایروپراکتیک دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

یک متخصص کایروپراکتیک آموزش دیده است تا با استفاده از دستکاری های ستون فقرات برای تسکین درد مفاصل و عضلات، مطمئن شود که بدن شما تا حد امکان بهینه عمل می کند. این تنظیمات ستون فقرات باعث افزایش جریان خون و هدایت عصبی به مفاصل و عضلاتی می شود که درد را تجربه می کنند.

روش های درمانی

پارگی می تواند در دیسک گردن ایجاد شود و یا داخل دیسک (هسته) می تواند از طریق قسمت بیرونی (حلقه) بیرون بزند و ریشه عصب را هنگام خروج از ستون فقرات به دام بیاندازد یا نیشگون بگیرد.

تحریک ریشه عصب دهانه رحم اغلب می‌تواند به درد پایین بازو و دست اشاره کند، که معمولاً نواحی خاصی مانند انگشت چهارم و پنجم، انگشت شست کف دست تا انگشت سوم و/یا پشت دست در انگشت شست، انگشت اشاره را درگیر می‌کند. از دست، بسته به اینکه کدام ریشه عصبی تحریک شده است.

نمونه‌هایی از تکنیک‌های ملایم کایروپراکتیک که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند (اما محدود به موارد زیر نیست) عبارتند از :

موبیلیزاسیون دهانه رحم:

بیمار معمولاً به پشت دراز می‌کشد و آرام است در حالی که کایروپراکتیک به صورت دستی مهره گردن را از چپ به راست حرکت می‌دهد و بالعکس، به طور متناوب بین حرکت پهلو به پهلو و حرکت های دیگر، که در حالت‌های مختلف اعمال می‌شود. درجات حرکت سر به جلو، عقب و به پهلو و در چرخش. این یک نوع کشش صاف و بدون رانش است که هدف آن کاهش تثبیت ها یا مناطقی است که حرکت بین بخش های ستون فقرات گردنی محدود می شود. حرکت نوسانی با دست نیز اغلب در حین حرکت ستون فقرات گردنی مورد استفاده قرار می گیرد.

کشش دستی دهانه رحم:

بیمار معمولاً به صورت دراز کشیده یا نشسته، یا کمتر مستعد (رو به پایین، روی شکم) است. متخصص کایروپراکتیک به آرامی گردن را می کشد، ستون فقرات گردنی را کشیده و اغلب زاویه بین خم شدن (به جلو) و اکستنشن (به عقب) را بر اساس راحتی و جستجو برای زاویه صحیح برای کاهش سفتی به بهترین نحو تغییر می دهد. این تکنیک اغلب با تحرک، جابجایی بین این دو و/یا انجام هر دو به طور همزمان ترکیب می‌شود.