دکتر مهدی براتی مهوار

ساعت کاری مطب : شنبه الی پنجشنبه 10:00 الی 18:00

درمان انحراف ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات ​

درمان انحراف ستون فقرات می تواند بسیار مهم باشد. به انحنای جانبی ستون فقرات نسبت به خط عمودی و مستقیم آن گفته می‌شود. اگر از پهلو به ستون فقرات نگاه کنیم، باید در قسمت فوقانی کمر دارای قوس خفیف (به سمت پشت) باشد و در قسمت تحتانی کمر نیز باید اندکی قوس کمری (انحنا به سمت شکم) داشته باشد. هنگامی که فردی را که دارای ستون فقرات طبیعی است، از جلو یا پشت مشاهده می‌کنیم، ستون فقرات به شکل یک خط راست و مستقیم به نظر می‌رسد. اما هنگامی که فرد مبتلا به انحراف ستون فقرات ( اسکولیوز) را از جلو یا پشت مشاهده می‌کنیم، ستون فقرات او منحنی به نظر می‌رسد.

درمان انحراف ستون فقرات ​

اکثر موارد اسکولیوز خفیف است و عوارض جدی انگشت‌شماری را به دنبال دارد، بااین حال بعضی موارد انحراف ستون فقرات عوارضی جدی از قبیل موارد زیر را به بیمار تحمیل می‌کند:

  • آسیب قلبی و ریوی: اگر انحراف ستون فقرات شدید باشد، قفسه سینه به قلب و ریه‌ها فشار می‌آورد. در نتیجه نفس کشیدن برای بیمار سخت می‌شود و قلب نمی‌تواند خون را به خوبی پمپاژ کند و به این ترتیب آسیب قلبی و ریوی به وجود می‌آید.
  • احساس درد در کمر و پشت بدن: چنانچه بیمار از دوران کودکی دچار انحراف ستون فقرات باشد، احتمال دارد که در سنین بالاتر دچار کمر درد مزمن بشود.
  • ظاهر: به موازات پیشرفت اسکولیوز، تغییرات محسوسی در بدن ایجاد می‌شود. برای مثال شانه‌ها یا مفصل‌های ران نامتقارن می‌شود، دنده‌ها برآمده می‌شود یا کمر و بالاتنه به یک سمت متمایل می‌گردد. این تغییرات اعتماد به نفس بیمار را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود از شکل بدن خود خجالت بکشد.

تاثیر اسکولیوز بر استخوان‌ها


اسکولیوز منجر به استئوپنی می‌شود. منظور از استئوپنی کاهش تراکم استخوان است، البته کاهش تراکم استخوان در استئوپنی به حدی نیست که بیمار مبتلا به پوکی استخوان تشخیص داده شود. دختران نوجوان مبتلا به اسکولیوز ممکن است دچار استئوپنی بشوند. برخی پزشکان توصیه می‌کنند که آزمایش تراکم استخوان در صورت ابتلا به اسکولیوز انجام شود. تعیین میزان کاهش تراکم استخوان می‌تواند برای پیش‌بینی کردن میزان پیشرفت انحراف ستون فقرات نیز مفید باشد.

چنانچه استئوپنی درمان نشود، ممکن است پیشرفت کند و به پوکی استخوان تبدیل شود. پوکی استخوان با کاهش شدید تراکم استخوان همراه است و در نهایت منجر به ضعیف و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود، به حدی که استخوان‌ها به راحتی می‌شکند. پوکی استخوان عموماً در خانم‌هایی دیده می‌شود که یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند. نوجوانان مبتلا به اسکولیوز نیز مستعد ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر هستند.

چه رفتاری باعث تشدید انحراف ستون فقرات می شود؟

درمان انحراف ستون فقرات
درمان انحراف ستون فقرات

در اغلب موارد، شروع بیماری اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)، تدریجی و بدون درد است. اسکولیوز معمولا در هنگام خم شدن به جلو بیشتر قابل مشاهده است. گاهی اوقات ممکن است  کودکی به اسکولیوز خفیف دچار شده باشد بدون این که خودش و یا والدینش متوجه این وضعیت شوند. این امر اغلب به این دلیل است که این بیماری معمولا در سنین نوجوانی و بلوغ رخ می دهد و در این سن،  کودکان معمولا خجالتی هستند و والدین پشت عریان آن ها را نخواهند دید تا متوجه مشکل شوند. اسکولیوز  (انحراف ستون فقرات) می تواند موجب درد خفیف و عدم تعادل عضلات شود. اگر اسکولیوز تشدید یابد، می تواند بدشکلی بیشتری ایجاد کند. این امر به این دلیل است که وقتی ستون فقرات به یک سمت منحرف می شود، با تشدید این انحراف، استخوان های کوچک (مهره ها)  که ستون فقرات را تشکیل می دهند نیز پیچ می خورند. در این حالت همه ی عضلات، رباط ها و دنده های متصل به آن ها نیز همراهشان پیچ می خورند. در نتیجه:

•    اگر اسکولیوز در ناحیه ی قفسه ی سینه ایجاد شده باشد، دنده ها و تیغه ی شانه (کتف) به شکل یک برآمدگی در یک سمت از پشت، بیرون می زنند. همچنین ممکن است یک شانه پایین تر از شانه ی دیگر قرار بگیرد و یک کتف ممکن است بالاتر از دیگری قرار بگیرد.

•    اگر اسکولیوز در ناحیه ی کمر ایجاد شود، می تواند باعث شود که لگن در یک سمت به جلو کشیده شود  و یک پا ممکن است از پای دیگر کوچکتر به نظر برسد.  

چنانچه اسکولیوز (انحراف ستون فقرات) شدید باشد و درمان نشود، می تواند بعدا در زندگی فرد مشکلاتی ایجاد کند. برای مثال اگر بدشکی در ناحیه ی سینه خیلی شدید باشد، ممکن است فرد به کمردرد های شدید و  مشکلات قلبی و تنفسی دچار شود. به هر حال این حالات به ندرت اتفاق می افتد.

درمان اسکولیوز

جراحی اسکولیوز و رویکردهای ارتوپدی و سنتی پزشکی برای درمان اسکولیوز به اندازه گیری انحنای اسکولیوز بستگی دارد. درمان‌ها شامل موارد زیر می باشند:

  • درمان ساده مانند کشش و توانبخشی اگر انحنای کمتر از ۲۵ درجه باشد.
  • اگر کودک هنوز در حال رشد است و انحنای آن بین ۲۵ تا ۴۰ درجه است، استفاده از بریس پشت.
  • برای جراحی با فیوژن ستون فقرات و قرار دادن میله های فلزی در صورتی که انحنای آن بیش از ۴۰ درجه باشد و به بریس پشت پاسخ نداده باشد.

همانطور که می توانید تصور کنید، هیچ کس واکنش خوبی به استفاده از بریس پشتی به مدت ۲۳ ساعت در روز، ۷ روز در هفته نشان نمی دهد – به خصوص کودکان. جراحی، که تنها باید آخرین راه حل باشد، خطراتی را به همراه دارد و در طول سال ها مشکلات بیشتری را به همراه خواهد داشت زیرا دامنه حرکت و انعطاف پذیری شما را برای همیشه کاهش می دهد. هر زمان که مهره های ستون فقرات ادغام شوند، فشار بیشتری بر بقیه ستون فقرات وارد می کند.

درمان انحراف ستون فقرات با کایروپراکتیک

مراقبت کایروپراکتیک یک راه اثبات شده برای درمان موفقیت آمیز انحراف ستون فقرات است. متخصص کایروپراکتیک از تنظیمات کایروپراکتیک برای تنظیم مجدد ستون فقرات، برداشتن فشار از سیستم عصبی و افزایش دامنه حرکت در سراسر ستون فقرات استفاده می کنند. متخصصین کایروپراکتیک همچنین تمرینات وضعیتی و توانبخشی را همراه با تنظیمات برای تقویت و تثبیت عضلات اطراف ستون فقرات تجویز می کنند.

مراقبت کایروپراکتیک از طریق مطالعات موردی متعدد نشان داده شده است که در درمان اسکولیوز موثر است. در یک مورد از سال ۲۰۱۰، یک دختر ۱۵ ساله با انحنای ۴۴ درجه شروع به درمان کایروپراکتیک برای اسکولیوز کرد. پس از ۵ ماه، منحنی او از ۴۴ به ۳۲ درجه کاهش یافته بود و همچنان علائم پیشرفت بیشتری را نشان می داد.

در تنظیمات خاص اسکولیوز، پیچ و تاب گردن وجود ندارد. تنظیمات مخصوص اسکولیوز از یک ابزار تنظیم مکانیکی دقیق برای تنظیم گردن و سایر مفاصل بدن استفاده می کنند. اولین قدم برای بازگرداندن انحناهای خوب در ستون فقرات، نوسازی سر است.

درمان کایروپراکتیک مخصوص اسکولیوز  خارج از دستورالعمل های سنتی برای تثبیت منحنی است. با هدف اصلاح تدریجی ستون فقرات به انحنای اصلی ستون فقرات ، تنظیمات خاص اسکولیوز صورت می گیرند که دقیق و ملایم هستند. این روش می‌تواند به افراد در همه جنبه‌های زندگی کمک کند  افرادی که قبلاً جراحی کرده‌اند و نمی‌خواهند دوباره آن را انجام دهند، افرادی که سعی می‌کنند از جراحی اجتناب کنند، نوجوانانی که نمی‌خواهند از بریس استفاده کنند، و همچنین بسیاری از موارد دیگر.