درمان دیسک کمر یکی از مهمترین درمان هایی است که باید انجام دهید زیرا ستون فقرات یکی از مهمترین بخش های بدن در جانوران و به خصوص در ما انسان ها می باشد. این عضو علاوه بر اینکه نقش تکیه گاه را برای بدن ایفا می کند، محافظ رشته های اعصاب و نخاع نیز می باشد.

در این خصوص دیسک کمر یکی از پر تعداد ترین دلایل بیماری های کمر می باشد. دیسک در ناحیه کمر را می توان به دو مورد زیر تقسیم بندی کرد.

دیسک برآمده:

با افزایش سن، دیسک بین مهره ای ممکن است مایع خود را از دست داده و خشک شود. با این اتفاق، دیسک اسفنجی (که بین قسمت های استخوانی ستون فقرات قرار دارد و به عنوان یک ضربه گیر عمل می کند) فشرده می شود. این ممکن است منجر به شکستگی حلقه بیرونی سخت شوددر نتیجه به هسته یا داخل حلقه اجازه می دهد تا بیرون بزند. به این دیسک برآمده می گویند.

پارگی یا فتق دیسک:

همانطور که دیسک به شکستن ادامه می دهد، یا با فشار مداوم بر ستون فقرات، هسته پالپوس داخلی ممکن است در واقع از حلقه پاره شود. این یک دیسک پارگی یا فتق است. سپس تکه های مواد دیسک می توانند روی ریشه های عصبی واقع در پشت فضای دیسک فشار بیاورند. این می تواند باعث درد، ضعف، بی حسی یا تغییر در حس شود.

علل ایجاد دیسک کمر علل ایجاد دیسک کمر

بیماری دیسک کمر به دلیل تغییر در ساختار دیسک نرمال ایجاد می شود. بیشتر اوقات، بیماری دیسک در نتیجه افزایش سن و شکسته شدن طبیعی دیسک رخ می دهد. گاهی اوقات، آسیب شدید می تواند باعث فتق دیسک طبیعی شود. همچنین آسیب ممکن است باعث بدتر شدن فتق دیسک شود.

چه رفتاری باعث تشدید دیسک کمر می شود؟

درمان دیسک کمر

اگرچه سن شایع ترین خطر است، اما عدم تحرک بدنی می تواند باعث ضعیف شدن عضلات پشت و شکم شود که ممکن است به درستی از ستون فقرات حمایت نکنند. صدمات کمر نیز زمانی افزایش می‌یابد که افرادی که معمولاً فعالیت بدنی ندارند در فعالیت‌های بیش از حد سخت شرکت کنند. کارهایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین و پیچاندن ستون فقرات دارند نیز می توانند باعث آسیب به کمر شوند.

دیسک کمر

بیماری

علائم بیماری دیسک کمر بسته به محل فتق دیسک و اینکه چه ریشه عصبی به آن فشار می آورد متفاوت است. اینها شایع ترین علائم بیماری دیسک کمر هستند:

• کمر درد متناوب یا مداوم. این ممکن است با حرکت، سرفه، عطسه یا ایستادن برای مدت طولانی بدتر شود
  • اسپاسم عضلات پشت
  • سیاتیک – دردی که از پشت یا باسن شروع می شود و از پائین پا به ساق پا یا داخل پا می رسد.
  • ضعف عضلانی در پاها
  • بی حسی در پا یا دست
  • کاهش رفلکس در زانو یا مچ پا
  • تغییرات در عملکرد مثانه یا روده
  • علائم بیماری دیسک کمر ممکن است شبیه سایر شرایط یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص دیسک کمر تشخیص دیسک کمر

علاوه بر یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهید:

• اشعه ایکس. آزمایشی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تولید تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها بر روی فیلم استفاده می‌کند.
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). روشی که از ترکیبی از آهنرباهای بزرگ، فرکانس های رادیویی و کامپیوتر برای تولید تصاویر دقیق از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.
  • میلوگرام. روشی که از رنگ تزریق شده به کانال نخاعی استفاده می کند تا ساختار به وضوح در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (که سی تی اسکن یا سی تی اسکن نیز نامیده می شود). یک روش تصویربرداری که از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای تولید تصاویر افقی یا محوری (اغلب برش هایی) از بدن استفاده می کند. سی تی اسکن تصاویر دقیقی از هر قسمت از بدن، از جمله استخوان ها، ماهیچه ها، چربی ها و اندام ها را نشان می دهد. سی تی اسکن جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس عمومی دارد.
  • الکترومیوگرافی (EMG). آزمایشی که پاسخ عضلانی یا فعالیت الکتریکی را در پاسخ به تحریک عصب عضله اندازه گیری می کند.

درمان دیسک کمر با کایروپراتیک

یکی از درمان هایی که برای دیسک کمر انجام می شود کایروراکتیک می باشد. روش های درمانی کایرو پراکتیک می تواند از تشدید و بروز دیسک های مهلک جلوگیری کند.

متخصص کایروپراکتیک پس از معاینه بیمار نوع درمان تعیین می کند. معاینه اولیه کایروپراکتیک برای درمان مفاصل سه مرحله را شامل می شود، این مراحل مهم عبارتند از:

• مشاوره: در مرحله اول بیمار درباره شدت درد خود به متخصص کایروپراکتیک توضیحاتی ارائه می دهد. این توضیحات عبارتند از: ۱. تایم بروز نشانه های بیماری ۲. تمام مواردی که درد را تشدید می کنند، مانند: بلند کردن اشیاء و ایستادن مداوم ۳. توصیف نشانه های بیماری مثل درد و سوزش.
  • همانطور که گفته شد بیمار در مرحله دوم شرح حال کامل بیماری را برای کایروپراکتور بازگو می کند. کایروپراکتور از بیمار سوالاتی در مورد عادات نامناسب غذایی، ژنتیک ، شغل و سابقه داشتن اختلالات مفاصل استخوانی می پرسد.
  • در مرحله آخر معاینه فیزیکی صورت می گیرد. متخصص از آزمایش های ویژه ای مانند عکس برداری اشعه ایکس استفاده می کند. او با استفاده از آزمایش ها ارزیابی لازم را ارائه می دهد.

تکنیک خم شدن – حواس پرتی

یک تکنیک رایج کایروپراکتیک، تکنیک خم شدن حواس پرتی است که می تواند برای کمک به رفع علائم فتق دیسک استفاده شود.

خم شدن حواس پرتی شامل استفاده از یک میز تخصصی است که به آرامی حواس ستون فقرات را منحرف می کند یا کشیده می شود.

دستکاری تحت بیهوشی

دستکاری تحت بیهوشی یک درمان کایروپراکتیک مناسب برای برخی از بیماری های ستون فقرات است. MUA در یک مرکز مراقبت های سرپایی یا بیمارستان انجام می شود. نوع بیهوشی را خواب گرگ و میش می نامند، به این معنی که مدت خواب و آرامبخشی کوتاه و حدود شش دقیقه است.

تکنیک های مسدود کردن لگن

کایروپراکتیک ها همچنین از تکنیک های مسدود کننده لگن برای درمان علائم فتق دیسک استفاده می کنند.

درمان های انسداد لگن شامل استفاده از گوه های بالشتکی است که در زیر هر طرف لگن قرار می گیرند. همچنین ممکن است از تمرینات ملایم استفاده شود. اینها به تغییرات مکانیک اجازه می دهد تا دیسک شما را از عصبی که ممکن است روی آن فشار می آورد دور کند.